Modificarea paragrafului din raportul de audit privind raportul administratorului
Stimați colegi,
În urma modificărilor aduse de Directiva 34/2013 în ceea ce privește obligația raportării auditorului cu privire la raportul administratorilor, vă atragem atenția că începând cu rapoartele de audit privind situațiile financiare ale anului 2015, paragraful din raportul auditorului privind raportul administratorului va trebui să ţină cont de modificările legislative aferente.
În legislaţia naţională, conform art. 563 alin (4) din OMFP 1802/2014 pentru aprobarea Reglementărilor contabile privind situațiile financiare anuale individuale şi situațiile financiare anuale consolidate, cu modificările şi completările ulterioare, se prevăd următoarele cerințe:
„(4) Totodată, auditorul (auditorii) statutar(i) sau firma (firmele) de audit:
a) exprimă o opinie privind:
(i)consecvenţa raportului administratorilor cu situaţiile financiare pentru acelaşi exerciţiu financiar;şi
(ii)întocmirea raportului administratorilor în conformitate cu cerinţele legale aplicabile;
b) declară dacă, pe baza cunoaşterii şi a înţelegerii dobândite în cursul auditului cu privire la entitate şi la mediul acesteia, a(au) identificat informaţii eronate semnificative prezentate în raportul administratorilor, indicând natura acestor informaţii eronate.”
Ţinând cont de aceste prevederi legale, în vederea asigurării unei practici unitare şi relevante, CAFR vine cu o propunere (care se doreşte a fi o recomandare de buna practică ) pentru redactarea paragrafului privind raportul administratorului din cadrul Raportului de audit.
Recomandăm pe această cale ca paragraful privind raportul administratorului să atingă punctele ilustrate în exemplul următor:
Raport de audit
- Extras -
[ Conţinutul raportului de audit conform ISA 700 – 705 ]
Opinia
[...]
Raport asupra raportului /(consolidat al) administratorilor
Administratorii sunt responsabili pentru întocmirea și prezentarea raportului (consolidat al) administratorilor în conformitate cu cerințele OMFP nr. 1802/2014 Reglementari contabile privind situațiile financiare anuale individuale şi situațiile financiare anuale consolidate, punctele 489-492 [punctele 554-555], care să nu conțină denaturări semnificative și pentru acel control intern pe care conducerea îl consideră necesar pentru a permite întocmirea raportului (consolidat al) administratorilor care să nu conțină denaturări semnificative, datorate fraudei sau erorii.
Raportul (consolidat al) administratorilor este prezentat de la pagina 1 la x și nu face parte din situațiile financiare (consolidate)/(individuale).
Opinia noastră asupra situațiilor financiare (consolidate)/(individuale) nu acoperă raportul (consolidat al) administratorilor.
În legătură cu auditul nostru privind situațiile financiare (consolidate)/(individuale), noi am citit raportul administratorilor anexat situațiilor financiare (consolidate)/(individuale) si prezentat de la pagina 1 la x și raportăm că:
a) în raportul (consolidat al) administratorilor nu am identificat informații care să nu fie consecvente, în toate aspectele semnificative, cu informațiile prezentate în situațiile financiare (consolidate)/(individuale) anexate;
b) raportul (consolidat al) administratorilor identificat mai sus include, în toate aspectele semnificative, informațiile cerute de OMFP nr. 1802/2014, punctele 489-492 [punctele 554-555] (reglementari contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate);
c) în baza cunoștințelor și înțelegerii noastre dobândite în cursul auditului situațiilor financiare (consolidate)/(individuale) pentru exercițiul financiar încheiat la data de 31 decembrie 2015 cu privire la Societate și la mediul acesteia, nu am identificat informații incluse în raportul (consolidat al) administratorilor care să fie eronate semnificativ.
[...]
În cazul în care auditorul identifică informații inconsecvente, incomplete sau denaturate semnificativ, se vor aplica prevederile ISA relevante şi raportul de audit va fi modificat în consecință.