Plata taxelor şi cotizaţiilor
Plata taxelor şi cotizaţiilor
Pentru a veni în sprijinul
auditorilor financiari şi a membrilor stagiari, Camera Auditorilor Financiari
din România (CAFR sau Camera) întreprinde o serie de activităţi, pentru care
membrii Camerei, auditori şi membri stagiari achită cotizaţia fixă anuală:
- activitate internă pentru auditori: menţinerea în Registrul
membrilor CAFR, organizarea cursurilor anuale obligatorii, structurate, de
pregătire profesională, publicarea şi accesarea online a Revistei Audit
Financiar a CAFR, alte activităţi, evenimente şi materiale în sprijinul
membrilor;
- activitate internă pentru
auditorii financiari în primul an de la momentul dobândirii calității de membru
al CAFR: instruire teoretică pentru activități de audit financiar, altele decât
auditul statutar;
- activitate internaţională pentru auditori şi membri
stagiari: activităţi desfăşurate de CAFR în calitate de membru IFAC, FEE,
FIDEF, precum şi colaborarea cu alte organisme internaţionale din domeniu.
Potrivit Hotărârii Consiliului Camerei nr. 35/24.04.2014, privind aprobarea
cotizațiilor și
taxelor pentru membrii Camerei Auditorilor Financiari din România, persoane
fizice și firme de audit, și pentru membrii stagiari în activitatea de audit
financiar, cu modificările și completările ulterioare, cotizaţiile și taxele pentru auditorii financiari sunt următoarele:
Cotizațiile
fixe pentru auditorii financiari – persoane fizice și firme de audit
1.
Cotizaţia fixă anuală pentru auditorii financiari – persoane fizice
active: 780 lei/an. Cotizaţia
se achită în două tranşe:
- Tranşa I - 400 lei până la 31.03.
- Tranşa II – 380 lei până la 30.09.
2. Cotizaţia fixă anuală pentru auditorii
financiari – persoane fizice active care nu au avut activitate în anul precedent,
conform declarației depuse la Cameră, la termenul stabilit prin
reglementările Camerei, și care nu sunt asociați sau administratori sau
angajați într-o firmă de audit membră a Camerei sau care nu dețin o funcție în
structurile alese ale Camerei: 500 lei/an. Cotizaţia se achită în două
tranşe:
- Tranşa I - 300 lei până la 31.03.
- Tranşa II – 200 lei până la 30.09.
Cotizația fixă în cuantum de 500 lei/an se aplică începând cu data de 01 ianuarie 2019.
3.
Cotizația fixă anuală pentru auditorii
financiari persoane fizice active în primul an de la momentul atribuirii
calității de membru al Camerei: 1.430 lei/an. Cotizaţia se achită în
două tranşe:
- Tranşa I - 1050 lei până la 31.03.
- Tranşa II – 380 lei până la 30.09.
4. Cotizaţia fixă anuală pentru auditorii
financiari – persoane fizice nonactive: 390 lei/an. Cotizaţia se achită în două tranşe:
- Tranşa I - 200 lei până la 31.03.
- Tranşa II – 190 lei până la 30.09.
5. Cotizaţia fixă anuală pentru pentru
auditorii financiari persoane fizice nonactive în primul an de la momentul
dobândirii calității de membru al Camerei: 1.040 lei. Cotizaţia se achită în două tranşe:
- Tranşa I - 850 lei până la 31.03.
- Tranşa II – 190 lei până la 30.09.
6. Cotizaţia fixă anuală pentru firmele de audit: 750
lei/an. Cotizația se achită integral, până la data de 31 martie a
fiecărui an.
7. Cotizaţia fixă anuală pentru firmele de audit în primul an de la momentul atribuirii calității de firmă de audit membră a Camerei: 2.050 lei. Cotizația se achită integral, până la data de 31 martie a fiecărui an.
8. Cotizaţia fixă anuală
pentru auditorii financiari - persoane fizice active cu calificativ B, C,
sau D: 1180 lei.
Cotizaţia se achită în două tranşe:
- Tranşa I - 800 lei până la 31.03.
- Tranşa II – 380 lei până la 30.09.
9. Cotizaţia fixă anuală pentru
auditorii financiari - persoane fizice nonactive cu calificativ B, C, sau D:
790 lei. Cotizaţia se achită în două tranşe:
- Tranşa I - 600 lei până la 31.03.
- Tranşa II – 190 lei până la 30.09.
10. Cotizaţia fixă anuală pentru firmele
de audit cu calificativ B, C, sau D: 1150 lei. Cotizaţia se
achită în două tranşe:
- Tranşa I - 1000 lei până la 31.03.
- Tranşa II – 150 lei până la 30.09.
Persoanele fizice și firmele de audit care
solicită înscrierea ca membru al Camerei și înscrierea în Registrul membrilor
CAFR în primul semestru al anului achită integral cotizația fixă
pentru anul respectiv.
Persoanele fizice și firmele de audit care
solicită înscrierea ca membru al Camerei și înscrierea în Registrul membrilor
CAFR în cel de-al doilea semestru al anului achită cotizația fixă
pentru anul respectiv (în termen de 30 de zile de la momentul înscrierii ca membru
al Camerei), astfel:
a) auditorii financiari persoane fizice active în primul an de la
momentul dobândirii calității de membru al Camerei: 1.050 lei.
b) auditorii financiari persoane fizice nonactive în primul an de la momentul dobândirii calității de membru al Camerei: 850 lei.
c) firmele de audit în primul an de la momentul dobândirii calității de firmă de audit membră a Camerei: 1.850 lei.
Auditorii financiari sunt înscrişi în Registrul membrilor CAFR pe cele două categorii, activi sau nonactivi, în baza declaraţiei dată pe propria răspundere, solicitată la înscrierea ca membru al CAFR. La declararea statutului de auditor financiar nonactiv se indică legea care stabilește starea de incompatibilitate cu exercitarea activității de audit financiar. Nu se poate declara statutul de auditor financiar nonactiv la cerere, decât cu respectarea prevederilor art. 23 alin. (2) din Regulamentul de organizare și funcționare a Camerei Auditorilor Financiari din România, aprobat prin Hotărârea Conferinței Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 2/2018.
În situaţia în care auditorii financiari activi nu desfăşoară activitate în calitate de auditor financiar în nume propriu, ci doar în numele sau în contul unei firme de audit membră a CAFR, vor transmite Camerei o declaraţie fără activitate în care vor specifica această situaţie.
De asemenea, auditorii financiari care sunt angajaţi, administratori sau acţionari ai unei firme de audit şi nu desfăşoară activitate în calitate de auditor financiar în nume propriu, vor transmite Camerei o declaraţie fără activitate în care vor menţiona această situaţie.
Firmele de audit, membre CAFR, care
nu au obţinut venituri din activităţi de audit financiar, audit intern şi/sau
alte activităţi în calitate de auditor financiar ca urmare a încheierii unor
contracte în această calitate, vor transmite CAFR un raport anual sub forma
unei declaraţii, în care vor menţiona această situaţie.
Depunerea declaraţiei este obligatorie, pentru toţi membrii activi ai CAFR,
până la data de 15 februarie a anului următor celui de raportare.
În cazul în care, auditorii financiari activi sau firmele de audit desfăşoară activitate în calitate de auditor financiar, aceştia au obligaţia de a întocmi şi de a transmite CAFR, până la data de 15 februarie a anului următor, raportul anual asupra activităţii pentru anul precedent.
În raportul anual se declară totalul
onorariilor obţinute din activitatea de audit financiar, audit intern, precum
şi alte onorarii obţinute din exercitarea profesiei de auditor financiar pentru
perioada de raportare, obţinute prin însumarea valorii facturilor emise în
cursul anului de raportare (fără TVA), mai puţin sumele care au fost cedate
subcontractorilor şi colaboratorilor, auditori financiari membri ai Camerei.
În funcţie de totalul onorariilor declarate în raportul anual, auditorii
financiari au obligaţia de a calcula şi achita către CAFR cotizaţia variabilă.
Plata cotizaţiilor variabile se va face până la data de 31 martie a fiecărui an.
De asemenea, membrii Camerei au obligaţia să achite în cursul anului cotizaţiile variabile anuale, sub formă de avans, până pe data de 30 septembrie, în funcţie de totalul onorariilor obţinute în aceleaşi condiţii ca mai sus, obţinute prin însumarea valorii facturilor emise în cursul anului de raportare (fără TVA), până la data de 30 iunie, mai puţin sumele care au fost cedate subcontractorilor şi colaboratorilor, auditori financiari membri ai Camerei (pentru care aceştia sunt obligaţi să calculeze şi să achite cotizaţia variabilă aferentă).
Cotizaţia variabilă se calculeaza sub forma de procent aplicat la totalul onorariilor obţinute din activitatea de audit financiar, audit intern, precum şi alte onorarii obţinute din exercitarea profesiei de auditor financiar (totalul onorarii declarat in Raportul anual privind activitatea desfăşurată ), astfel:
- 0,5% aplicat asupra cifrei de afaceri pana la 50.000 lei;
- 0,8% aplicat asupra cifrei de afaceri cuprinsa între 50.001 lei si 200.000 lei;
- 0,9% aplicat asupra cifrei de afaceri cuprinsa între 200.001 lei si 600.000 lei;
- 1% aplicat asupra cifrei de afaceri cuprinsa între 600.001 lei si 1.000.000 lei;
- 1,2 % aplicat asupra cifrei de afaceri mai mare de 1.000.000 lei.