NOU * Comunicat Privind propunerile de modificare a legislaţiei comunitare în domeniul auditului statutar

Camera Auditorilor Financiari din România (CAFR), în calitatea sa de autoritate competentă care organizează, coordonează şi autorizează desfăşurarea activităţii de audit financiar din România, urmăreşte cu mare atenţie preocupările privind perfecţionarea cadrului legal comunitar referitor la auditul statutar al situaţiilor financiare anuale.

La sfârşitul anului 2011, Comisia Europeană a dat publicităţii propunerile sale legislative, cu impact asupra profesiei de audit:

Ø      un proiect de directivă de modificare a Directivei 43/2006/CE privind auditul statutar al conturilor anuale şi al conturilor anuale consolidate;

Ø      un proiect de regulament privind cerinţele specifice referitoare la auditul statutar al entităţilor de interes public.

Proiectele pot fi accesate la adresa: http://ec.europa.eu/internal_market/auditing/reform/index_en.htm#new (şi în limba română)

      Aceste proiecte au făcut obiectul unor ample consultări la nivelul organismelor profesionale afectate de modificările propuse, inclusiv la nivelul Camerei.
      Pentru a cunoaşte opinia auditorilor financiari şi pentru a răspunde solicitărilor de schimb de informaţii, referitoare la poziţia Camerei, la începutul anului 2012 au fost organizate, în teritoriu, consultări cu membri Camerei, pe marginea noilor propuneri ale Comisiei. Având în vedere că practica profesiei de audit şi organizarea acesteia pot suporta modificări majore, am considerat că membrii Camerei trebuie informaţi şi consultaţi în elaborarea unei poziţii oficiale în acest sens.

      Aceste consultări au reflectat sprijinul faţă de modernizarea cadrului general de audit actual, în ceea ce priveşte unele dintre propunerile Comisiei, precum:

-                   consolidarea desfăşurării misiunilor de audit;

-                   îmbunătăţirea guvernanţei corporative a firmelor de audit;

-                   interzicerea clauzelor contractuale care limitează numirea auditorilor;

-                   întărirea rolului comitetelor de audit, şi

-                   o mai bună coordonare la nivel comunitar a supravegherii profesiei de audit.

Totodată, în urma consultărilor s-au constatat unele prevederi ce pot fi considerate excesive raportat la rolul auditorului statutar.

 Camera a transmis autorităţilor comentariile sale referitoare la proiectele menţionate.

Având în vedere amploarea modificărilor ce se preconizează a fi aduse cadrului de reglementare în domeniul auditului statutar, considerăm că auditorii financiari interesaţi pot consulta direct la adresa indicată, proiectele de directivă şi de regulament.

            Menţionăm că în cazul directivelor europene se procedează la transpunerea în legislaţia naţională a acestora într-un termen stabilit (de regulă maxim 2 ani), în timp ce regulamentele europene se aplică aşa cum sunt ele aprobate, de la termenul stabilit, nefiind necesară transpunerea în legislaţia naţională.

 

Consiliul Camerei